
Kinderrijmpjes en -liedjes helpen bij het leren van taal
‘Suze nane poppe…’ Grote kans dat je dit liedje vroeger veel hebt gehoord als je met het Fries bent opgegroeid. En grote kans dat je jezelf dit liedje ook weer hoort zingen zodra je zelf een kindje krijgt. Wiegeliedjes en rijmpjes die je in je jeugd vaak hebt gehoord, zullen voor altijd in je hoofd gegrift staan.
Het zingen van liedjes of rijmpjes is een mooie manier om je baby mee te kalmeren of in slaap te krijgen. Daarnaast kun je zingen ook goed inzetten om je baby te activeren, want van zingen word je vrolijk! Maar dat niet alleen, wist je dat liedjes en rijmpjes ook erg goed zijn voor de taalontwikkeling?
Kinderversjes bevatten allerlei poëtische kenmerken, zoals rijm en ritme. Niet alleen de woorden die je zingt worden door je baby opgeslagen, maar ook de toon en manier waarop je zingt. Je stem gaat omhoog en omlaag en benadrukt de ritmische structuur van het liedje of rijmpje. Via deze ‘ritmische informatie’ leert je baby spelenderwijs de taalpatronen van jouw taal kennen. Start daarom zo vroeg mogelijk met het zingen van kinderliedjes en -rijmpjes!

Lytse poes
Lytse poes, lytse poes, wêr bisto dochs hinne rûn? Lytse poes, lytse poes, wêr bisto dochs hinne rûn?
Lytse poes, jou ris lûd Miau
Lytse poes, lytse poes, sjoch no haw ik dy al fûn! Lytse poes, lytse poes, sjoch no haw ik dy al fûn!
Aly Schaaf, út Krobbekoer

Kinderen experimenteren met taal, want taal is leuk!
Als kinderen naar de groep 1 van de basisschool gaan zijn de basistaalvaardigheden aanwezig en begrijpen ze het meeste van wat ze horen. Als een kind tweetalig wordt opgevoed, begrijpt het kind bijna alles in beide talen. Stukje bij beetje ontstaat het taalbewustzijn – het verschil kunnen maken tussen vorm en betekenis van een woord en krijgt het kind interesse in letters en tekst.