Zoek op inhoud

kindertekeningen analyseren

Kindertekeningen analyseren

In bern kin him noch lang net altyd yn wurden uterje, lykas in folwoeksene dat docht. In bern praat yn byldtaal.

Dyn bern is gesellich oan it tekenjen oan ’e keukentafel. Do stiest derby en sjochst dernei. In beam, in hûs, de sinne en in reinbôge om in popke hinne. Wat aardich, tinksto. Mar dy reinbôge om dat popke hinne seit in hiel soad: dyn bern hat ekstra beskerming nedich. Kindercoach Monique Waterlander út Langwar lêst tekeningen fan bern en kin dêrmei fertelle wat der yn it bern libbet.  

In bern kin him noch lang net altyd yn wurden uterje, lykas in folwoeksene dat docht. In bern praat yn byldtaal. Asto dy taal sprekst, dan witsto hoe’t it bern him echt fielt. It kin wêze datsto dêrtroch flugger sinjalen oppikst en dyn bern dêrtroch better helpe kinst. Dat is fansels moai asto heit of mem fan it berntsje bist, mar ek leararen of coaches kinne troch it lêzen fan in tekening in bern better begripe en dêrtroch ek better begeliede.  

Monique: ‘Ik vind het heel bijzonder dat je uit een tekening zoveel informatie kunt halen. Dat je zonder woorden zoveel te weten kan komen. Wat houdt een kind bezig? Hoe voelt hij zich in de klas? Kun je het kind nog beter leren kennen? Het gaat erom dat je iemand echt hélemaal ziet.’ Mei it lêzen fan in tekening kinsto dus begripe wat in bern dy fertelt oer de dingen dy’t it net op in oare manier fertelle kin, mei, wol of doart. Foar in bern kin dat in soad betsjutte, om’t it him mear begrepen fielt en it dêrtroch automatysk better yn syn fel sit.  

Wat fertelt in byld? 

Monique hat yn oplieding west by Eveline Ruitenberg fan ‘Kinderen beter begrijpen’. Dêr hat se leard dat bernetekeningen ûnder te ferdielen binne yn trije kategoryen: hûs-, beam- en minsktekeningen. Yn elke beam sit in ferhaal, yn elk hûs sit in ferhaal, yn elk minske sit in ferhaal. Ek it kleurgebrûk seit in soad en de dikte fan ’e linen ek. Yn har praktyk helpt Monique âlders, learkrêften en coaches dy’t tekeningen opstjoere en se troch har analysearje litte.  

Jonge Bisten

Yn dit moaie boekje steane allegear jonge bisten: in hûntsje, in poeske, pykjes en noch folle mear…
In kleurryk kartonboekje mei jonge bisten dy’t werkenber ôfbylde binne yn tekeningen én foto.

Monique: ‘Soms komt een coach even niet verder met een kind, dan schakelt die mijn hulp in met het lezen van een tekening. Vaak kan ik dan nét even een andere invalshoek geven. Een regenboog staat bijvoorbeeld voor verandering, maar het kan ook gaan over bescherming. Als een kind een regenboog helemaal om iemand heen tekent, dan is het een beschermende regenboog. Staat de regenboog los, dan gaat het over verandering. Dat kan een kleine gebeurtenis zijn, zoals naar de basisschool of op zwemles gaan. Bij grotere levensgebeurtenissen als een verhuizing of een scheiding zie je vaak ook ineens veel regenbogen voorbijkomen. En als je bijvoorbeeld eens goed kijkt naar de buik in een mensentekening, kun je zien of het kind zindelijk is of niet’, fertelt Monique. ‘De buik wordt eerst nog met een opening getekend. Dan is het kind nog niet zindelijk. Zodra de buik dicht wordt getekend, kun je jouw kind leren om naar de wc te gaan.’ 

‘Als bepaalde onderwerpen terugkeren in een tekeningen, dan kan dat een mooie opening tot een gesprekje zijn.’

Ek wie der ris in jonkje dat fulkanen tekene, mei in soad read en fjoer. Alle linen wiene hiel dik tekene. It jonkje wie poerlilk! Dat seach Monique direkt wol oan ’e tekening. De fulkaan spuide fjoer, hy siet echt op syn limyt. Trochdat Monique syn tekeningen mei dy útlis wer weromjaan koe oan de âlders, gongen sy mei him yn petear oer wêr’t er lilk oer wie. It blykte dat er in konflikt hie mei de juf, dat makke him o sa lilk, mar dat koe er net uterje, oant de âlders dus syn tekeningen begriepen.  

Bewustwording 

‘Als een getekend poppetje de handen omhoog heeft, dan zegt het kind: “ZIE mij!” Je kunt het kind dan simpelweg wat extra aandacht geven, al is het maar een klein momentje. Je hoeft niet eens op de tekening in te gaan, maar dat beetje aandacht geven kan al het verschil maken in hoe het kind zich voelt en gedraagt. Het is goed dat mensen zich ervan bewust zijn dat je een kind door een tekening kunt lezen in het moment. Als bepaalde onderwerpen terugkeren in een tekening, dan kan dat een mooie opening tot een gesprekje zijn. Kinderen switchen natuurlijk heel snel, het ene moment hebben ze ruzie met een vriendje, het andere moment zijn ze weer blij, dus je hoeft echt niet elke dag de tekeningen van je kinderen te gaan lezen, maar als je denkt: m’n kind zit niet zo lekker in z’n vel, dan kan het voor het kind veel betekenen als je via de tekening contact maakt met zijn of haar binnenwereld.’  

Door: Marieke Vinckers 

Dit artikel stond in:

Heit & Mem

2024 #1

Dit kear yn de heit&mem ha wy artikels oer it analysearjen fan bernetekeningen, it Berne Iepenloftspul, oer jong mem wurde, foto’s fan bern en bisten, de nijste berneboeken en noch folle mear!

Hjirûnder stean alle artikels dy’t ek yn it blêd steane en kinst ek digitaal troch de heit&mem hinne blêderje.

Bekijk magazine
cover