Zoek op inhoud

Of je nu een peuter, kleuter, tiener of puber hebt, je kind loslaten in het verkeer is altijd spannend. Volgens Anne-Loes Postma en Sandra van Baars van Veilig Verkeer Nederland (VVN) kun je dat dan ook het beste stapje voor stapje doen, door veel te oefenen en je kind vertrouwen te geven.

‘Kinderen iets leren over het verkeer gaat vaak al heel onbewust. Als je je kindje achter in de auto zet, vertel je misschien dat het belangrijk is om je gordels om te doen’, vertelt Sandra. ‘Of als je naar de speeltuin loopt, praat je over wat je allemaal voorbij ziet rijden’, vult Anne-Loes aan.

Toch zijn ouders vaak bang dat hun kind iets overkomt in het verkeer. ‘Dat is niet onbegrijpelijk, want ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer’, zegt Sandra. Ze zijn kleiner, maar hebben bovendien niet hetzelfde blikveld als volwassenen. ‘Door hun leeftijd kunnen kinderen daarnaast nog niet alles.’ Om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer, moeten ze nog veel oefenen. VVN bedenkt daarom regelmatig nieuwe campagnes en lesmethodes voor kinderen van alle leeftijden.

Fries- en Nederlandstalige Verkeerskist

‘Spelenderwijs, dat leert het allerbeste’, vertelt Anne-Loes. Zo zijn de verkeerskisten van Joep & Tomke voor peuterspeelzalen erg populair. In Fryslân zijn er tien in omloop, die je vier weken kunt lenen. ‘In de verkeerskist zitten leesboekjes die je tijdens een themaperiode goed kunt gebruiken. Kinderen kunnen politietje spelen en leren verkeersborden herkennen’. Voor kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar bestaat de Schatkistspeurtocht die je samen met je kind kunt doen. Met de app ‘Uit de Hoek’ leren kinderen met augmented reality waar de dode hoek zit.’

www.jonglerenkist.nl (online reserveren)

Pas vanaf 9 jaar zijn kinderen in staat om gevaren in te schatten
 

Verschillende verkeersveiligheidsorganisaties, zoals VVN en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Fryslân, werken samen aan verkeerseducatie. Doel is dat alle kinderen tijdens de basisschooltijd de drie belangrijkste thema’s op school behandelen: 1. Afleiding in het verkeer; 2. Snelheid; 3. Dode hoek. Ook willen zij dat kinderen jaarlijks in ieder geval één praktisch verkeersproject doen.

Aagje (39), mem van Ingmar (11) en Mats (7): ‘Ik heb jaren in het basisonderwijs gewerkt. Je kunt als juf wel vertellen over verkeersborden en dode hoeken, maar kinderen moeten veiligheid in het verkeer zelf ervaren. Hulp van de ouders is daarbij ontzettend belangrijk. Wij hebben zelf veel geoefend met onze kinderen. Als we merkten dat ze zelfstandiger werden, gaven wij ze weer meer vrijheid.’

Als ouder is het belangrijk om je kind op een positieve manier te benaderen, vertelt Anne-Loes. ‘Ga samen oefenen in het verkeer en benadruk wat er goed gaat. Geef ook complimentjes als hij iets goed heeft gezien of gedaan, of vraag eens wat hij de volgende keer anders zou kunnen doen en vul zelf aan met tips.’

Willem (40), heit van Gjaldau (9) en Seger (6): ‘Bij ons ging het heel geleidelijk. Beide kinderen leerden fietsen toen ze vier jaar waren. De oudste was destijds een dromer en sneller afgeleid, de jongste was meer met de techniek van het fietsen bezig. Wij hebben hen vertrouwen gegeven. Als het nodig was bleven wij ernaast fietsen. Tips hebben we eigenlijk niet echt gegeven.’
 

Naar de brugklas

‘Het is natuurlijk heel spannend om naar de brugklas te gaan. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving en daarnaast gieren bij veel pubers de hormonen flink door hun lijf. Allemaal redenen om sneller afgeleid te zijn in het verkeer, vooral die eerste weken’, zegt Sandra. ‘Vaak ook nog met de overgang van een dorp naar een stad en de laatste jaren de opkomst van elektrische fietsen’, vult Anne-Loes aan. ‘Je helpt je kind enorm als je vooraf de route naar school alvast oefent en went aan je fiets.’

Tiete (52), mem van Marije (14) en Elbrich (11). ‘Ik ben één keer met de oudste meegefietst naar de middelbare school. We hebben met haar de veiligste route naar school doorgenomen en ook afgesproken dat ze haar mobieltje niet gebruikt tijdens het fietsen.’

Je kind loslaten in het verkeer blijft spannend, stellen Anne-Loes en Sandra. Maar dit kun je voor jezelf en je kind makkelijker maken door hem veel handvatten aan te reiken om zo veilig en zelfstandig mogelijk en met zelfvertrouwen deel te nemen aan het verkeer.

Ut: heit&mem nr. 1 2021
Tekst: Froukje Sijtsma

Boeketip: Stoepkant, stop!